6 клас Завдання з біології на період карантину до 24.04.2020(ІІ частина)

5. Тема уроку: Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини.       

      Опрацювати: О. § 50; повтор. §§ 40-49, дати відповіді на питання в рубриці „ПЕРЕВІРТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ”;

                                 К.  рубрику „ПІДІБ'ЄМО ПІДСУМКИ” на стор. 211 – 212, повтор. §§ 39 – 46.

       Перегляньте 2 презентації по темі уроку за адресою:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-z-biologi-v-6-mu-klasi-na-temu-znachennya-roslin-dlya-isnuvannya-zhittya-na-planeti-zemlya-ta-dlya-lyudini-14875.html

https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-6-klasu-z-temi-rol-roslin-u-prirodi-ta-zhitti-lyudini-165431.html

      Складіть і запишіть у зошит Правила поведінки в природі”. Написані в зошиті Правила поведінки в природі” фотографуєте та надсилаєте мені особисто на ViberА НЕ В ГРУПУ!

         Прочитайте нижче додатковий матеріал↓

Знаючи про те, яку роль відіграють рослини в природі й житті людини, ми повинні дбайливо ставитися до них і робити все для того, щоб зберегти на Землі її рослинний покрив.

Утім, для того щоб зберегти рослинний світ, треба знати, що йому загрожує. Для диких і культурних рослин однаково небезпечні стихійні лиха: посухи, повені, передчасні або занадто сильні морози, напади шкідників. Крім того, людина здавна вирубує ліс задля звільнення площ під ріллю та отримання будівельного матеріалу, палива, різних продуктів переробки деревини (наприклад, папіру). В останні десятиліття на рослинний покрив згубно впливають відходи промисловості, особливо хімічної, целюлозно-паперової, гірничодобувної, а також теплоенергетика. І в степах, і на луках, зокрема гірських, випасають худобу, якої іноді буває так багато, що тварини не тільки поїдають зелені частини рослин, але й майже повністю їх витоптують. Для отримання нових площ під ріллю осушують болота, при цьому гине болотна рослинність, міліють річки, змінюється клімат, зникають тварини — мешканці боліт і глибоководних водойм.

Є й інші небезпеки. Останнім часом багато людей, захоплюючись туризмом, ходять у походи, відпочивають у лісах. При цьому окремі ділянки витоптують, ламають і вирубують дерева та кущі. Нерідко від необережного поводження з вогнем виникають лісові пожежі, що знищують рослинність.

Багато рослин дуже чутливі до диму та отруйних газів і страждають від їхнього впливу.

Лікарські й красиві квітучі рослини поступово зникають із рослинного покриву тієї чи іншої місцевості через їхній масовий збір. Вони не встигають відновлюватися після посиленого викопування, витоптування, збирання.

Вивчення рослин — основа їхнього правильного використання та охорони.

Тепер ви знаєте, що загрожує рослинам. Що ж робити? Адже не можна зовсім відмовитися від використання лісових, лугових та інших угідь, не можна не вирубувати ліс і не випасати худобу, не розвивати галузі промисловості.

Отже, необхідний спланований науковий підхід до використання рослинних багатств, розрахований на довгострокове збереження рослинного покриву. Не можна розорювати всі степи, інакше буде руйнуватися й вивітрюватися чорноземний ґрунт, зникнуть степові рослини, не слід осушувати всі болота.

Для того, щоб правильно використовувати рослинні багатства, необхідно знати будову й життя рослин, їхні потреби й можливості. Без цих знань не можна обійтися й при вирощуванні культурних рослин.

Треба навчитися сприймати рослини, як живих істот, без яких неможливе життя людини, але які вже сьогодні просять у неї захисту.

Необхідно по змозі допомагати лісництвам у справі поновлення й охорони лісу. Слід обов’язково брати участь в озелененні свого міста, селища, села,  пришкільної ділянки.

Для того, щоб зберегти зразки рослинного й тваринного світу в їхньому природному стані, створюють заповідники.

Заповідники — це території, які повністю вилучені з господарського використання. Вони є базою для роботи вчених-біологів.

На території України створено 4 біосферних і 17 природних заповідників.

Національний парк — це територія, де з метою охорони навколишнього середовища обмежена діяльність людини.

На відміну від заповідників, де діяльність людини майже повністю заборонена (заборонені полювання, туризм тощо), на територію національних парків допускаються туристи, в обмежених масштабах дозволена також господарська діяльність.

Ділянки території суходолу або акваторії, де під охороною перебуває не весь природний комплекс, а певні види рослин, тварин, називають заказниками.

ЗНАТИ відмінності між заповідником, національним парком та заказником!!!

Червона книга — це перелік рідкісних і зникаючих видів рослин, що містить короткі відомості про їхню біологію, поширення в минулому й у наші дні, вжиті заходи щодо їх охорони.

Людині необхідно розвивати екологічне мислення, яке полягає в умінні аналізувати всі господарські рішення з погляду збереження й поліпшення умов навколишнього середовища.

Зелена книга — це нова форма науково обґрунтованої охорони рослинних угруповань, що потребують особливого режиму використання або охорони. Необхідність видання поряд із Червоними книгами Зелених книг обґрунтували саме українські ботаніки. Вони встановили критерії виокремлення ценозів, що потребують охорони, схарактеризували рідкісні, зникаючі й типові синтаксони різного рангу, подали мотиви й категорії їхньої охорони, поширення та видовий склад.

Правила поведінки в природі

Слід ходити тільки стежками, щоб не витоптувати рослини й не ущільнювати ґрунт. Ущільнення ґрунту перешкоджає появі нових сходів, призводить до витоптування молодих незміцнілих рослин. Тому необхідно ходити по визначених стежках, дорогах, відпочивати в спеціально відведених місцях, не залишаючи після себе сміття.

Не можна збирати квітучі дикоростучі рослини у великих кількостях. Рослини без квіток не можуть розмножуватися, а рослини, вирвані з коренем, гинуть. Ось чому не слід рвати польові квіти, ламати черемху, горобину, калину. Вони надають особливої принадності лукам і переліскам, а у вазі швидко зав’януть і стануть непривабливими.

Не можна завдавати шкоди деревам і кущам (обламувати гілки, обдирати кору, збирати сік). Дерево виростає за 15–30 років, луки довго не відновлюються після пошкодження трав’яного покриву. Тому рослини необхідно охороняти, дбайливо ставитися до них.

Не слід галасувати, щоб не сполошити тварин, які в цей час, можливо, піклуються про потомство.

Розводити багаття можна тільки на спеціально відведених ділянках, ідучи з лісу, потрібно ретельно загасити вогонь.

Правила розведення багаття:

•   розводити багаття слід у спеціально обладнаних місцях. Якщо їх немає, то багаття слід розводити на березі річки, на лісовій галявині, попередньо очистивши місце навколо вогнища від сухого листя, хвої або присипавши його піском;

•   щоб уникнути пожежі, не можна розводити вогонь поблизу сухої трави, очерету, моху, під гілками дерев, на торфовищах;

•   використовувати як паливо можна лише сушняк і хмиз;

•   ідучи з місця відпочинку, слід ретельно загасити багаття.

Найчастіше красу й гармонію природи порушують неорганізовані туристи. Вони викидають на місцях стоянки консервні банки, газети, витолочують траву, залишають без догляду розведене багаття. Залишений у походах папір не згниває впродовж двох років, консервні банки, поліетиленові пакети, упаковки зберігаються до 50–100 років, близько 7–10 років не заростає травою місце, де було розведене багаття.

Проблеми охорони рослин, біоценозів і біосфери пов’язані з антропогенним фактором — господарською діяльністю людини. Негативного впливу зазнають усі частини біосфери:

•   гідросфера — забруднення стічними водами; осушування боліт; створення штучних водойм, зміна русла річок, забір води;

•   атмосфера — забруднення внаслідок роботи підприємств, транспорту, видобутку корисних копалин;

•   ґрунт — знищення родючого шару через випасання худоби, вирубування лісів, осушування боліт, неправильного ведення сільськогосподарських робіт;

•   біосфера в цілому — безпосереднє знищення живих організмів.

Напрями розв’язання проблем:

•   вивчення біологічних законів і закономірностей;

•   наукове передбачення негативного впливу господарської діяльності людини на рослини, ценози й біосферу, а також прогнозування можливого порушення біологічної рівноваги;

•   природоохоронні заходи:

1) створення заповідників, заказників, національних парків, ботанічних садів;

2) виявлення видів, що потребують охорони, й створення Червоних і Зелених книг для різних територій;

3) створення системи моніторингу;

4) створення біосферних заповідників;

5) охорона атмосферного повітря, вод, ґрунтів від забруднення й знищення.

Нерозумне втручання людини в життя екосистем порушує в них рівновагу, що може насамкінець призвести до їхнього руйнування. Це дуже небезпечно для біосфери, а отже, й для життя на Землі. Людині потрібно бути обачною й жити так, щоб не порушувати екологічну рівновагу.

         Виписати в зошит два визначення (що зазначені в статті червоним кольором).

 

6. Тема уроку: Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Розмноження та поширення грибів.

       Опрацювати: О. § 51, дати відповіді на питання в рубриці „ПЕРЕВІРТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ”;

                                 К. § 47 – 48, дати відповіді на питання в рубриці „КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ” та „ ЗАВДАННЯ”.

       Перегляньте на YouTube-каналі відеоролики по темі уроку за адресою:

https://www.youtube.com/watch?v=bL0YsMpDoIw 

https://www.youtube.com/watch?v=YnyVX2mrOFc      

          Прочитайте нижче додатковий матеріал↓

Гриби — це безхлорофільні організми, які поєднують у собі деякі риси рослин і тварин та мають ознаки, властиві тільки їм: вегетативне тіло гриба складається з тонких нитчастих утворів — гіфів, сукупність гіфів утворює грибницю (міцелій), міцелій характеризується верхівковим і бічним розгалуженням.

За способом живлення гриби — гетеротрофи: сапротрофи, паразити, симбіонти.

Розмножуються гриби спорами.

         Гриби поділяють на нижчі й вищі. Нижчі гриби мають міцелій, не розділений перетинками, і досі найчастіше живуть у воді. Вони можуть плавати не тільки в річці або калюжі — зважаючи на невеликі розміри, їм часто вистачає окремих крапель. Спори цих грибів мають джгутики й добре плавають (мукор і фітофтора). Вищі гриби мають клітинний міцелій.

             На основі вивченого матеріалу заповніть в зошиті порівняльну таблицю „Ознаки подібності грибів…“

Ознаки подібності грибів

до рослин

до тварин

- наявність клітинної стінки;

- ..

- відсутність хлорофілу й здатність до фотосинтезу;

- .

 

 

Заповнену таблицю фотографуєте її  та надсилаєте мені особисто на ViberА НЕ В ГРУПУ!

Категорія: Робота під час карантину | Додав: siltse-school (03.05.2020)
Переглядів: 42 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar